Close
Głuchy telefon i Confirmation Bias

Głuchy telefon i Confirmation Bias

Byłem ostatnio świadkiem (i uczestnikiem) ciekawej sytuacji, która po raz kolejny pokazała mi dwie rzeczy:

1. Ludzie interpretują świat poprzez pryzmat w ł a s n e j osoby i s w o i c h doświadczeń. Niby nie jest to wielkie odkrycie, bo niby skąd mają mieć inne – no ale jednak.

2. Że w roli Scrum Mastera musisz być bardzo wyczulony na skutki wynikające z punktu pierwszego.

Nie wchodząc w szczegóły – zostało zaplanowane spotkanie 5 osób, na którym miały zostać przedyskutowany temat wspólnych definicji w narzędziu do planowania oraz logistyka tego planowania które miało się wkrótce zadziać.

Niestety, finalnie nie mogłem wziąć udziału bezpośrednio w tym spotkaniu, więc odbyło się w gronie 4 osób: Product Owner, inny Scrum Master gościnnie, manager działu i osoba odpowiedzialna za narzędzie – nazwijmy je A, B, C i D.

Przebieg spotkania i wnioski znam z rozmów od każdej z tych osób ODDZIELNIE i w rezultacie każda, dosłownie KAŻDA, z 4 osób wyszła z zupełnie innymi wnioskami i obserwacjami:

A – że D zdominowała spotkanie, a wnioski C zostały zignorowane,

B – że C miała słuszne pytania, a to D nie udzieliła odpowiedzi (a powinna wg swej roli),

C – że teraz, to już w ogóle nic nie rozumie i ma sprzeczne informacje,

D – uznała, że spotkanie było bardzo dobre i wszystko jest ustalone.

No i ich ustalenia to znów 2 różne wersje:

– że będzie kolejne spotkanie (!) osób A, B i D gdzie SAMI zrobią planowanie nieoglądając się na nic [czemu??]

– że będzie kolejne spotkanie (!) B i D gdzie skonfigurują narzędzie do planowania [jak??]

 

Właściwie można by powiedzieć „dzień jak codzień” w korporacji 😀

Ale w rzeczywistości jak jesteś Scrum Masterem albo odpowiadasz za transformację Agile to nie jest śmieszna sytuacja…  Każdy wyszedł ze spotkania z innymi wnioskami i nadal nie ma porozumienia.

Nie twierdzę że gdybym tam był byłoby inaczej, jednak dla mnie (i dla Was tu spisane) wnioski są następujące:

1. Rola facylitatora jest bardzo bardzo ważna.

Każdy przychodzi ze swoimi „zniekształceniami rzeczywistości”, ze swoją pozycją/siłą w firmie, ze swoimi „interesami” do załatwienia oraz co najważniejsze, ze swoimi obawami. Do tego niektórzy mają braki w wiedzy czy umiejętnościach i nie chcą wyjść źle na spotkaniu co dodatkowo komplikuje sytuację.

Więc jeśli spotkanie nie jest odpowiednio facylitowane i prowadzone, to automatycznie kieruje się ono albo w kierunku osoby o najmocniejszej pozycji w firmie (ewentualnie najdonioślejszym głosie) albo w wielu róznych kieunkach, które są wygodne dla uczestników.

2. Ludzie ulegają zniekształceniom poznawczym i jest to NORMALNA sprawa. Znam każdą z tych 4 osób dość dobrze i nie zakładam że ktokowiek z nich celowo by chciał innego wykorzystać. Wręcz przeciwnie.

3. Ludzie „słyszą to, co chcą usłyszeć” – jeśli coś na spotkaniu im „pasuje”, skupiają na tym uwagę, mimowolnie uciekając od innych tematów.

4. Brak ujednoliconego słownictwa – jeśli to nie jest ustalone to każdy moze rozumieć inaczej te same pojęcia (np. co oznacza „Pilot” projektu)

5. Przygotowanie, przygotowanie, przygotowanie – miej jasny CEL i agendę spotkania. Miej ją przed oczami w trakcie jego trwania a ułatwi to podjęcie rozsądnych wniosków i rezultatów. Jak trzeba, to przypominaj to uczestnikom gdy zbaczają z tematu.

6. Moderacja/facylitacja musi być i kropka.

7. Transparencja – jak nie ma transparencji w zespołach, wśród ludzi lub generalnie w firmie, transformacja ma małe szanse powodzenia. Bo dlaczego każda z osób była w stanie powiedzieć mi swoje obiekcje, a nie wyraziła ich jasno w trakcie? Czy to przez relacje służbowe, poczucie wstydu, strach przed pokazaniem niewiedzy, obojętność? Nie wiem – przyczyn może być wiele – rolą Scrum Mastera jest dowiedzieć się dlaczego zasada transparentności nie działa i coś z tym zrobić.

 

To tyle z przemyśleń na szybko. Czy chcielibyście abym któryś z tych punktów rozpisał bardziej?

I dodatkowe pytanie – co Wy byście zrobili w takiej sytuacji teraz mając w/w feedback od uczestników?

Greg

Podziel się

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *